’s Ochtends langer slapen is beter voor je dan de sportschool induiken

Goed nieuws voor alle luiaards onder ons. Kun jij je er vaak niet toe aanzetten om eerder op te staan om nog even te fitnessen? Dan is dat helemaal niet erg. Het is een stuk beter voor je om een gat in de dag te slapen dan in alle vroegte al een bezoekje te brengen aan de sportschool, zo blijkt.

Het beste nieuws van vandaag!

Sporten versus slapen
Vroeg opstaan om je in het zweet te werken in de sportschool? Of een uurtje langer in bed liggen. Trainen of slapen, trainen of slapen? Het is een eeuwig dilemma. Hoewel het verdraaid fijn is om een uurtje langer op een oor te liggen, is die sportsessie in de sportschool een goede manier om de schuld van het eten van die punt chocoladetaart weg te trainen. Maar nu blijkt dat je er beter voor kunt kiezen om langer te slapen.

Langer slapen
A fijn, maar hoe zit de vork precies in de steel? Volgens experts heeft het krijgen van genoeg slaap net zoveel voordelen voor jouw gezondheid en je gewicht als naar de sportschool gaan. “Minder dan zeven á acht uur slapen per nacht wordt gelinkt aan een hoger vetpercentage”, legt Dokter Guy Meadows, die aan het nieuwste type wake-up light van Philips werkt, aan Amazon uit. “Uit onderzoek blijkt dat mensen die gemiddeld zes uur per nacht slapen 27 procent meer kans hebben op overgewicht.” Voor de mensen die nog minder uur per nacht slapen, wordt het hoogtijd om zich achter de oren te krabben. “Mensen die per nacht gemiddeld maar vijf uur slapen, hebben 73 procent meer kans op overgewicht”, legt de dokter uit.

Slechte keuzes
Maar dat is –helaas- nog niet alles. Als je ’s nachts te weinig hebt geslapen, eet je veel sneller een zak chips leeg dan wanneer je genoeg hebt geslapen. Onderzoek toont aan dat de snacktrek met maar liefst 45 procent toeneemt als je niet goed hebt geslapen. En dan hebben we het helaas niet over de lokroep van een Granny Smith, maar over de verleidelijke sensatie van die bak Ben & Jerry’s.

Minder effectief
Sta je toch in het ochtendgloren op voor die pittige work-out, maar heb je erg weinig geslapen? Dan is het vroege opstaan waarschijnlijk voor niets geweest. Je trainingssessie is een stuk minder effectief dan wanneer je genoeg had geslapen. Bovendien herstellen je spieren zich in je slaap en wellicht heeft je lichaam dan nog niet genoeg rust gehad.

Je hoeft je de volgende keer dus niet schuldig te voelen als je die zweetsessie in de sportschool overslaat en je nog een keer extra omdraait.

Bron: Amazon, Cosmopolitan UK | Beeld: Pexels

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s